.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تقدیر از استاد سمیعی گیلانی در دانشگاه گیلان

25 و 26 اردیبهشت ماه چهارمین همایش دو سالانه پژوهش های ادبی استادان زبان فارسی در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد. در آغاز این مراسم با اهدای لوح سپاس از استاد عالی قدر زبان و ادب فارسی، دکتر احمد سمیعی گیلانی تقدیر به عمل آمد.

استاد سمیعی گیلانی، در 11 بهمن 1299 شمسی در تهران چشم به جهان گشود و اندک زمانی بعد به همراه خانواده اش به رشت آمد در خردادماه 1312 دوره ابتدای را به پایان رساند و در استان گیلان شاگرد اول شد و همچنین پس از اتمام دوره دبیرستان در رشت با درجه ممتاز مدال علمی درجه دو را از آن خود کرد.

در مهرماه همان سال در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران با رتبه نخست پذیرفته شد اما پس از یک ماه به دلیل علاقه وافر شخصی که در وجود خود می دید در امتحان ورودی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شرکت کرد و پذیرفته شد. در کلاس درس اساتیدی چون ملک شعرای بهار ، استاد فرزان فر، کاظم عصار ، دکتر یحیی مهدوی ، دکتر علی اکبر سیاسی و بسیار اساتید دیگر شرکت داشت.

در خرداد ماه 1321 در امتحانات نهایی لیسانس اول شد و مدال درجه یک علمی را اخذ کرد، در مهر همان سال بنا به تشویق استاد فرزان فر وارد دوره دکترای زبان و ادب فارسی شد و همزمان در راه آهن دولتی مشغول به خدمت شد در مهر 1322 یعنی در دوره اشغال ایران توسط متفقین برای خدمت داوطلبانه زیر پرچم به دانشکده افسری رفت.

از اواخر سال 1323 وارد فعالیت های سیاسی شد که حدود 10 سال به طول کشید .مدتی به صورت مخفیانه فعالیت می کرد و بعد به خارج از کشور رفت در مدت این سالها به دفعات به دلیل فعالیت های سیاسی به زندان افتاد و جمعا بیش از 40 ماه را در زندان گذراند.

پس از سال 1334 بار دیگر وارد دوره دکترای ادبیات فارسی شد و 8 شهادت نامه از 10 شهادت نامه این دوره را با استادانی چون دکتر کیا ، مدرس رضوی ، دکتر فاطمه صیاه و دکتر مقدم گذراند .در سال 1345 به خدمت راه آهن بازگشت ولی دیری نگذشت که ساواک طی نامه محرمانه ادامه خدمت وی رابه مصلحت ندانست و اولیای راه آهن حکم آماده به خدمت برای وی صادر کردند .
در سالهای آماده خدمت در موسسه انتشارات فرانک لین مشغول ویراس داری شد کاری که این ویراس دار ارشد همچنان به آن اشتغال دارد.

در سالهای بعد از انقلاب اسلامی در بنگاه ترجه و نشر کتاب ، موسسه مطالعات علمی و فرهنگی ، مرکز نشر دانشگاهی ، دانش نامه جهان اسلام ، شورای عالی ویرایش صداو سیما و انتشارات سروش به سمت ویراس دار و سرپرست بخش ویراس داری و همچنین مشاور علمی مشغول به خدمت بوده اند.

از دیگر افتخارات ایشان این است که 7 سال در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان و همچنین دردانشگاه آزاد واحد رشت به فعالیت علمی و پژوهشی مشغول بوده اند.

وی از نخستین چهره های علمی و فرهنگی کشور است که به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شده و همکنون سر دبیری این فرهنگستان و در سالهای اخیر مدیریت گروه ادب معاصر به ایشان محول شده است.

از جمله فعالیت های ایشان بیش از 50 عنوان ترجه مقاله ، تالیف، ویرایش بیش از 100 عنوان کتاب و دهها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی است این تنها گوشه ای از 60 سال کار فرهنگی این ادیب فرهنگی گیلانی است.




استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.039 seconds.